RUNNING TEXT



widgets

Rabu, 30 September 2015

KASUBAG HUMAS BERIKAN TAUSIAH KEPADA TAHANAN





KULONPROGO- Dalam rangka meningkatkan ketaqwaan dan keimanan para tahanan Polres Kulon Progo melaksanakan pengajian rutin setiap hari Rabu sesudah melaksanaka Sholat Dhuhur berjamaah. Dalam kesempatan rabu 30 September tausiah di berikan oleh Kasubag Humas Polres Kulonprogo Iptu Heru Meiyanto AMk . SPd , MSi bertempat di ruang tahanan Mapolres Kulonprogo.




Dalam tausiahnya Iptu Heru menerangkan tentang Hikmah Sholat. Ibadah solat mengandungi pelbagai jenis hikmah dan rahsia. Hikmah dan rahsia ini termasuklah didikan, asuhan, faedah, dan tujuan. Amat tinggi nilainya terhadap orang yang melaksakannya.Dengan mengetahui hikmah yang terdapat dalam solat, kita akan berasa begitu bertuah dan bahagia sekali kerana dapat menerima kurniaan anugerah solat daripada Allah s.w.t, yang merupakan ibadah yang cukup berharga.Dengan mengadap Allah sekurang-kurangnya lima kali sehari semalam akan menimbulkan rasa kehebatan, kebesaran dan keagungan Allah serta merasa  takut terhadap kemurkaan-Nya. Hal ini sudah cukup untuk menjadi pengawal kepada segala kejahatan dan pencegah semua jenis kemungkaran.erbuatan dan bacaan dalam solat mampu mendidik dan mengasuh seseorang untuk berakhlak mulia seperti ikhlas, bersopan santun, baik tutur kata, dan menjaga maruah diri.Akhlak sebegini secara tidak langsung memberi rasa malu kepada seseorang itu untuk mendedah aurat di khalayak ramaiDengan demikian akan menghasilkan insan yang berperibadi lurus, merendah diri, tidak angkuh, tidak sombong, mesra, harmoni, taat dan mempunyai sifat-sifat mulia yang lain.

Di akhir tausiahnya Iptu Heru mengajak agar senantiasa meningkatkan taqwa dengan cara menjalankan segala perintah Alloh dan menjauhi segala laranga-Nya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar